Strony internetowe coraz częściej stają się jednym z najważniejszych miejsc w sieci zarówno dla małych, lokalnych przedsiębiorstw jak i dużych firm. Niezależnie od powodów, dla jakich zakładasz stronę lub bloga, chcesz mieć pewność, że internauci będą w stanie cię znaleźć. Jednym z najlepszych sposobów na zapewnienie sobie widoczności w sieci jest pozycjonowanie strony. Jest to dość czasochłonny proces, który pomaga stronie wpasować się w wymagania wyszukiwarek, ułatwiając klientom odnalezienie twojej firmy.
Dlaczego pozycjonowanie stron jest tak ważne?
Internet jest medium z którego korzysta każdy. Naturalnym stało się dla nas szukanie informacji on-line niezależnie od tego, czy chcemy znaleźć odpowiedź na trywialne pytania, czy też odpowiednią firmę do remontu mieszkania. W tym celu większość z nas wpisuje zapytanie w wyszukiwarkę, np. Google oczekując adekwatnych odpowiedzi. Według danych internet jest pierwszym źródłem wiedzy dla 75% użytkowników.
Celem pozycjonowania jest znalezienie się wśród tych odpowiedzi, najlepiej wśród pierwszych 10 wyników. Według danych opublikowanych przez Google 95% użytkowników nigdy nie opuszcza pierwszej strony wyników w Google, więc znalezienie się wśród pierwszych 10 wyników gwarantuje zwiększenie wejść na stronę.
Kiedy już znajdziesz się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania, zapewne będziesz chciał się dostać do TOP3, ponieważ są to strony, które użytkownicy odwiedzają najczęściej, a jeśli znajdą to, czego szukają na nich nie będą już czuli potrzeby klikania dalej. Jednak obecnie TOP3 nie gwarantuje, że użytkownik wejdzie na twoją stronę.
Algorytmy Google działają w tej chwili w taki sposób, że znalezienie się na 1 miejscu przestaje mieć aż tak duże znaczenie. Jeśli treści na twojej stronie zapewniają bezpośrednią odpowiedź na podane zapytanie, może okazać się, że zostaną wyciągnięte na tzw. pozycję 0, mimo że twój tekst zajmuje drugie, trzecie, lub czwarte miejsce w organicznych wynikach wyszukiwania. Dlatego pisanie użytecznych tekstów jest coraz ważniejsze.
Pozycję 0 może zająć wszystko, co bezpośrednio odpowiada na zadane pytanie. Jeśli wpiszesz w Google „jak zawiązać krawat” w odpowiedzi możesz zobaczyć infografikę, filmik na YouTube, lub opis krok po kroku.
Jakie czynniki wpływają na pozycjonowanie?
Na pozycjonowanie stron wpływa wiele czynników, ale nikt nie zna ich wszystkich. Wyszukiwarki strzegą swoich sekretów, aby zapobiec nadużyciom. Google po każdej zmianie algorytmu publikuje listę wskazówek, którymi kieruje się większość firm zajmujących się marketingiem. Najważniejszymi czynnikami wpływającymi na pozycję strony internetowej są:
1. Optymalizacja kodu HTML i CSS – to jak wygląda kod strony jest niezwykle ważne dla osiągnięcia wysokiej pozycji. Jeśli kod jest chaotyczny roboty Google będą potrzebować więcej czasu, aby go odczytać, co wpłynie na ocenę użyteczności strony w efekcie pozycjonując ją niżej. Podstawą jest posiadanie osobnego pliku dla stylów CSS oraz kodu JavaScript.
2. Szybkość ładowania strony – to kolejna rzecz na którą ma wpływ uporządkowany kod. Jeśli strona będzie ładować się wolno, spadnie w wynikach wyszukiwania z dwóch powodów. Po pierwsze, roboty Google widząc czas ładowania strony będą ją spychać niżej. Po drugie, jeśli użytkownicy będą musieli długo czekać aż strona się załaduje prędzej czy później z niej wyjdą. Według badań użytkownicy opuszczają stronę, jeśli nie załaduje się w ciągu trzech sekund. Taka sytuacja zwiększa współczynnik odrzuceń, przez co Google klasyfikuje twoje treści jako mało wartościowe i spycha je w wynikach jeszcze niżej.
3. Dostępność na urządzeniach mobilnych – strony internetowe zoptymalizowane pod urządzenia mobilne plasują się w wynikach wyszukiwania wyżej. To, oraz fakt, że ponad 50% internautów korzysta z urządzeń mobilnych powinno być wystarczającym powodem do zoptymalizowania strony, jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś.
4. Słowa kluczowe – dobrze dobrane słowa kluczowe mają duże znaczenie dla pozycjonowania strony internetowej. Jeśli chcesz zaistnieć w internecie, musisz dowiedzieć się jakie zapytania użytkownicy wpisują w Google szukając produktów lub usług podobnych do tych, jakie oferujesz. W internecie są setki narzędzi, zarówno darmowych, jak i płatnych, które pomogą ci się tego dowiedzieć.
5. Dobre treści – pozycjonowanie stron internetowych oraz content marketing są ze sobą nierozerwalnie związane. Nie da się zająć dobrej pozycji w wynikach wyszukiwania nie mając przy tym dobrych treści. Według Google, dobre treści to niepowtarzalne teksy, które odpowiadają na potrzeby użytkowników. Czasy tekstów pod SEO składających się z nieczytelnych zlepków słów kluczowych są już za nami. Roboty Google zwracają dużą uwagę na to jak użytkownicy traktują tekst – czy go czytają, komentują i udostępniają. Im bardziej użytkownicy angażują się w treść, tym większe prawdopodobieństwo, że znajdzie się on wysoko w wynikach wyszukiwania.
6. Linki – ilość i jakość linków ma duże znaczenie dla pozycjonowania strony. Linki dzielą się na zewnętrzne (prowadzące do twojej strony z innych miejsc w sieci oraz zawierające atrybut do-follow), wewnętrzne (linki umieszczone na twojej stronie prowadzące do innych miejsc w jej obrębie), naturalne (linki, które powstały ponieważ ktoś udostępnił twój tekst z własnej woli) oraz nienaturalne (za nienaturalne uznaje się linki pochodzące ze spamu na forach internetowych, w komentarzach lub w mediach społecznościowych).
Jak widzisz każdy z tych czynników w jakiś sposób łączy się z poprzednim, więc skupienie się na jednym o potraktowanie reszty po macoszemu nie przyniesie żadnych rezultatów. Jeśli chcesz mieć pewność, że osiągniesz najlepsze rezultaty pomyśl ad zatrudnieniem profesjonalistów.